Barátod a solicit

Szóval friss amerikai képregényt akarsz olvasni?

Nem igazán, de ez a mostani témánk, ugye?

Igen.

Szóval először is verd ki a fejedből, hogy a vásárlásod (a kalózkodás rossz!) bármit is segít majd a választott címeid életbentartásában, mert:

  1. Hogy digitálisan, gyűjteményesben, vagy egyéb nem szokványos módon, hogy fogy az adott cím nagyon ritkán számít. (Általában ha már túlélt legalább 12 füzetet, tényleg rengetegen veszik úgy, és még mindig fut) És…
  2. Ha ezt az oldalt olvasod nagy esélyel a szokványos út nem járható a számodra, azaz nem vagy egy Diamond (az US képregény terjesztői monopólium) partner képregénybolt (ezek összességére szakszó a “direct market“) közelében sem. És…
  3. Valószínűleg nem ismered eléggé a rendszert és nem vagy elég megszállott, hogy megjárdd a hadak útját.

Hogy mit kéne csinálnod, hogy számíts? Teljesen látatlanban, abszolút minimális információ alapján, legalább három hónappal korábban előrendelni a sorozat füzeteit egy a 2. pontban említett bolton keresztül.

Mennyire minimális információkról beszélünk? Ha kiszűrjük a marketing rizsát: Bejelenteni csak címmel meg reklámgrafikával vagy tervezett borítóval szoktak. Kreatív csapatot, meg valami pár mondatot miről fog szólni a sorozat mondnak a megrendelés határidőig (amiig ugye szólnod kéne a boltban) valahol. Minta oldalak a megjelenés előtti hétig(!) nincsenek.

Hogy? Mégis hogy?

Ennek megértéséhez azt kell tudni, hogy történelmileg úgy alakult, hogy a képregények az USA-ban nem visszaküldhetők/visszaválthatók mint a magazinok általában, és a rendeléseket három hónappal korábban kell leadni.

Szóval a helyi képregénykiadók ténylegesen nem az olvasóknak adják el a termékeiket hanem a boltoknak. Így, rettenetes rövidlátó módon, az olvasók irányába célzott marketingjük általában minimális (és szar), a boltokat érintő pedig gyakran arra fókuszál, hogy lehetne elérni, hogy túlrendeljenek. (Alternatív borítók, újraszámozások, eventek, iniciatívák, a minimális információ, és információ csepegtetés amit fentebb említettem, stb.) Aztán a bolt úgy adja el amit megrendelt ahogy tudja.

Ha bárkit (boltot, alkotót, olvasót) érdekel, hogy egy sorozatot életben tartson tanulja meg a rendszert, öljön időt és energiát a kevéske tényleges információ felkutatásába, és reklámozza maga, mivel a legtöbb kiadó szerint ez már nem az ő dolguk.

Igen, a rendszer teljesen úgy működik, hogy a kiadvány minőségének szinte semmi köze ne legyen a sikeréhez.

Például a sorozatok amik kevesebb mint 8 füzetet élnek meg azokról valószínűleg előbb született a leállítási döntés (3 füzet körül, ami az átfutási idő miatt (3 hónap) még mindig vakon rendelt), mint hogy bárki egy oldalt olvasott volna belőlük.

Nem hangzik jól.

Nem az. Ez itt kapitalizmus a legrosszabb, legostobább, “éljük fel a piacunkat a rövidtávú haszon reményében” inkarnációjában.

OK. Szóval ha valamiért mégis bele akarok mászni ebbe, mire koncentráljak?

Békélj meg a gondolattal, hogy hónapokra előre fogsz megjelenési táblázatot vezetni.

A boltok használhatóbb informálására a rendelés előtt létezik a Preview Magazine intézménye (ehhez nemigen jutsz hozzá legálisan), illetve ennek netes verziója a solicit (ami több helyen elérhető nyilvános információ, például a CBR-on, de talán a 1st Comics News gyűjteménye a legteljesebb), ami összefoglalja a lényeget. Természetesen mivel ez boltoknak van szánva ezek olvasása egyszerre baromi unalmas (adatok adatok hátán), és komolyan spoiler veszélyes. Ha pontos megjelenési időt is akarsz a Comiclist a te oldalad, vannak heti táblázataik meg előrjelzéseik is a nagyobb kiadókhoz.

UGH.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s